Listing 1 - 10 of 81 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Depuis quelques années, une critique structuraliste qui séparait rigoureusement structure et genèse, exigeant la considération d’un texte clos sur lui-même et dont elle négligeait les étapes et les variantes, n’est plus de mise. Les chercheurs proustiens furent conduits à ce dépassement par l’objet même de leur étude. Les matériaux que présente À la recherche du temps perdu sont en effet ceux d’une œuvre inachevée non seulement dans son état final, mais même potentiellement, car de nombreux éléments abandonnés ou au contraire introduits en cours de route, notamment l’histoire d’Albertine, témoignent d’une activité incessante de « surnourriture » et de remodelage qui introduit de riches arrière-plans et de notables déviations par rapport à l’orientation d’ensemble. Les auteurs des présentes contributions, universitaires allemands, suisses et français, font ressortir, à propos de nombreux aspects du roman proustien, l’importance fondamentale que revêt l’étude des avant-textes, éléments non pas résiduels, mais constitutifs d’une écriture jamais parvenue à un point de fixation définitif. Ils analysent cette mobilité tantôt comme un phénomène de discours, du point de vue du produit ou comme une autoproduction, tantôt dans sa relation avec le sujet écrivant, envisageable lui-même sous différents angles. Il est certain en tout cas qu’avec Proust la question du sujet se pose de nouveau avec insistance à la critique contemporaine.
Literary semiotics --- Proust, Marcel --- Proust, Marcel, --- Criticism, Textual. --- Literature, Romance --- littérature française --- écriture --- Proust --- écrivain
Choose an application
Une analyse systématique et détaillée des fines stratégies du secret et du désir de savoir à l'œvre entre les protagonistes de A la recherche du temps perdu, conduite à la lumière de la théorie sémiotique, et qui dévoile, à travers le texte de Proust, la présence implicite d'une théorie et d'une esthétique de la connaissance. La perspective adoptée, qui conduit à récuser toute coupure radicale entre discours littéraire et discours scientifique, apporte une contribution originale à la réflexion sure les problèmes généraux de l'épistémologie des discours.
Semiotics and literature --- Proust, Marcel, --- Sémiotique et littérature --- Literary semiotics --- Proust, Marcel
Choose an application
Science fiction - one of the most popular literary, cinematic and televisual genres - has received increasing academic attention in recent years. For many theorists science fiction opens up a space in which the here-and-now can be made strange or remade; where virtual reality and cyborg are no longer gimmicks or predictions, but new spaces and subjects.Lost in space brings together an international collection of authors to explore the diverse geographies of spaceexploring imagination, nature, scale, geopolitics, modernity, time, identity, the body, power relations and the representation of spa
Science fiction. --- Literature - General --- Languages & Literatures --- Film --- Fiction --- Thematology --- Literary semiotics
Choose an application
At the beginning of the 21st century, there is still no generally accepted comprehensive definition of the lyric or differentiated modern toolkit for its analysis. The reception of poetry is largely characterised either by an empathetic identification of critics with the lyric persona or by exclusive interest in formal patterning. The present volume seeks to remedy this deficit. All the contributors 'theorise' the lyric to overcome the impasse of an impressionistic and narrowly formalistic critical debate on the genre. Their papers focus on a variety of different questions: the problem of establishing a framework for definition and classification; the search for dynamic and potent critical approaches; investigations of poetry's cultural performance and its fundamental relevance for the construction of group cohesion. The essays collected in this volume offer a consciously polyphonic range of theories and interpretations, suggesting to the reader a variety of theoretical frameworks and practical illustrations of how a discussion of poetry may be firmly grounded in modern literary theory.
Poésie --- --Critique littéraire --- --Literary semiotics --- --Poetics --- Poétique --- Poëtica --- Literary semiotics --- Poetry --- History and criticism --- Theory, etc. --- Poetics --- --Poetry --- Lyric poetry --- Poetry, Modern --- History and criticism. --- Lyric poetry. --- Critique littéraire
Choose an application
Comment l'espace peut-il être dit littéraire, selon l'hypothèse de Maurice Blanchot, et en même temps relever d'une approche esthétique qu'illustrent particulièrement la peinture ou le cinéma modernes ? Notion abstraite et expérience sensible, l'idée d'espace développe une série de paradoxes, que l'auteur a voulu aborder ici par la double épreuve de l'art et de la littérature. À travers les trois mouvements de l'essai, on expérimente ainsi le rapport contraire de l'espace au lieu, au temps et à la figure. Mais une question plus centrale, qui concerne les œuvres visuelles et sonores autant que les textes, touche à la relation privilégiée de l'espace à l'écriture. C'est celle que l'on déplie transversalement - de Perec à Bram van Velde, ou de des Forêts à Varda - pour en éclairer les retournements singuliers : l'espace s'écrit, mais en dérobant les signes de l'écriture. Telle serait la modalité extrême d'une notion définie par l'extériorité et dont ce livre explore l'étrangeté conceptuelle.
Literary semiotics --- 82.0 --- Literatuurtheorie --- 82.0 Literatuurtheorie --- Art --- Literature (General) --- esthétique --- cinéma --- écriture --- peinture --- espace --- littérature --- arts
Choose an application
The dramatic monologue is traditionally associated with Victorian poets such as Robert Browning and Alfred Tennyson, and is generally considered to have disappeared with the onset of modernism in the twentieth century. Glennis Byron unravels its history and argues that, contrary to belief, the monologue remains popular to this day. This far-reaching and neatly structured volume:* explores the origins of the monologue and presents a history of definitions of the term* considers the monologue as a form of social critique* explores issues at play in our understanding of the genr
Literary semiotics --- English literature --- Drama --- anno 1800-1999 --- American poetry --- Dramatic monologues --- English poetry --- History and criticism. --- History and criticism
Choose an application
To celebrate the 270th anniversary of the De Gruyter publishing house, the company is providing permanent open access to 270 selected treasures from the De Gruyter Book Archive. Titles will be made available to anyone, anywhere at any time that might be interested. The DGBA project seeks to digitize the entire backlist of titles published since 1749 to ensure that future generations have digital access to the high-quality primary sources that De Gruyter has published over the centuries.
Linguistics --- Literary semiotics --- Discourse analysis --- Semiotics --- Analyse du discours --- Sémiotique --- Discourse grammar --- Text grammar --- Semantics --- Discourse analysis. --- Sémiotique
Choose an application
La littérature, dans la pratique fragmentaire de l’écriture, rejoint la jouissance au sens de Barthes. Commencer et finir, sans nécessité de construire de grands édifices, pour commencer et finir justement, sans cesse, en répétant le plaisir du premier mot, des premières images qui n’ont pas le temps de devenir clichés, commencer et finir pour éviter d’imposer un Moi unique, la présence d’un Auteur, pour détruire la représentation d’un monde... Le fragment littéraire montre ses intentions sans les développer, et par là même il rejette toute doxa mais, en même temps, il signale le danger d’en créer une de toute pièce, car en voulant peu dire souvent ce dire devient parole d’ordre.
Literary semiotics --- Underground literature --- History and criticism --- French literature --- Modernism (Literature) --- History and criticism. --- Literature (General) --- littérature --- fragment
Choose an application
A collection of innovative essays representing the most recent developments in poetry as discourse, the discourse of power, and discourse of psychiatry and psychosis. The essays in this volume deal with questions of interpretation of poetry, psychoanalysis, and political theory. All are presented here as appropriate objects of discourse studies which go beyond conventional analysis.
Philology. --- Discourse analysis. --- Poetics. --- Poetry --- Discourse grammar --- Text grammar --- Semantics --- Semiotics --- Technique --- Literary semiotics --- Discourse analysis --- Philology --- Poetics
Choose an application
This study bridges literature and music at an exciting and controversial point, offering the lover of music and literature and the specialist reader an insight into the relationship between Wagner’s operas and the nineteenth century novel, including comparisons with Rigoletto and Der Rosenkavalier in their evolution from other forms. It discusses matters of genre and national tradition, placing Wagner’s works in the heritage of the European Enlightenment. Comparisons of Wagner’s works with the novel have been fleeting, denoting only their length and complexity. Examining in principle and in detail the proximity of Wagner’s themes and techniques to the practices of the Realist novel, this study sheds original light on major issues of Wagner’s works and on opera as genre. The book trawls extensively in two research fields. It looks to the established Wagner literature for understandings of the musical procedures which map his works onto the prose fiction, while reading Wagner’s operas against the backdrop of the European novel, rather than against German Romantic fiction. It revisits Adorno’s music sociology and his seminal study of Wagner, but repositions many elements of his argument. Unusually, this book adopts a critical stance to Nietzsche’s view of Wagner. In marked contrast to Nietzsche, the study regards parallels between Wagner and Flaubert as an enrichment of our understanding of Wagner’s achievement. The book concludes with a major question of European cultural history: why it is that – in common with Italy, but in marked contrast to France or England – Germany’s most representative works in the nineteenth century are operas rather than novels.
Fiction --- Comparative literature --- Literary semiotics --- Wagner, Richard --- European fiction --- European fiction. --- European literature --- History and criticism. --- Wagner, Richard, --- Operas (Wagner, Richard) --- Musikdramen (Wagner, Richard) --- 1800-1899
Listing 1 - 10 of 81 | << page >> |
Sort by
|