Narrow your search

Library

Thomas More Mechelen (81)

Odisee (80)

UCLL (80)

Thomas More Kempen (79)

VIVES (79)

LUCA School of Arts (78)

UAntwerpen (76)

KU Leuven (72)

VUB (67)

UGent (65)

More...

Resource type

book (80)

periodical (2)

dissertation (1)


Language

English (64)

French (11)

Dutch (3)

German (3)


Year
From To Submit

2020 (2)

2018 (7)

2017 (2)

2016 (1)

2015 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 81 << page
of 9
>>
Sort by
Marcel Proust : Écrire sans fin
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2271052874 227112784X Year: 2020 Publisher: Paris : CNRS Éditions,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Depuis quelques années, une critique structuraliste qui séparait rigoureusement structure et genèse, exigeant la considération d’un texte clos sur lui-même et dont elle négligeait les étapes et les variantes, n’est plus de mise. Les chercheurs proustiens furent conduits à ce dépassement par l’objet même de leur étude. Les matériaux que présente À la recherche du temps perdu sont en effet ceux d’une œuvre inachevée non seulement dans son état final, mais même potentiellement, car de nombreux éléments abandonnés ou au contraire introduits en cours de route, notamment l’histoire d’Albertine, témoignent d’une activité incessante de « surnourriture » et de remodelage qui introduit de riches arrière-plans et de notables déviations par rapport à l’orientation d’ensemble. Les auteurs des présentes contributions, universitaires allemands, suisses et français, font ressortir, à propos de nombreux aspects du roman proustien, l’importance fondamentale que revêt l’étude des avant-textes, éléments non pas résiduels, mais constitutifs d’une écriture jamais parvenue à un point de fixation définitif. Ils analysent cette mobilité tantôt comme un phénomène de discours, du point de vue du produit ou comme une autoproduction, tantôt dans sa relation avec le sujet écrivant, envisageable lui-même sous différents angles. Il est certain en tout cas qu’avec Proust la question du sujet se pose de nouveau avec insistance à la critique contemporaine.

Le savoir partag : sémiotique et théorie de la connaissance chez Marcel Proust
Author:
ISBN: 128335893X 9786613358936 902727911X 9789027279118 2905572043 9027222657 9789027222657 9782905572042 Year: 1987 Volume: 4 Publisher: Paris : Amsterdam ; Philadelphia : Hadès ; Benjamins,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Une analyse systématique et détaillée des fines stratégies du secret et du désir de savoir à l'œvre entre les protagonistes de A la recherche du temps perdu, conduite à la lumière de la théorie sémiotique, et qui dévoile, à travers le texte de Proust, la présence implicite d'une théorie et d'une esthétique de la connaissance. La perspective adoptée, qui conduit à récuser toute coupure radicale entre discours littéraire et discours scientifique, apporte une contribution originale à la réflexion sure les problèmes généraux de l'épistémologie des discours.

Lost in space
Authors: ---
ISBN: 1281294721 9786611294724 1847143210 9781847143211 0826479200 9780826479204 9781472545756 1472545753 9781281294722 6611294724 9780826479204 9781847143211 0826457304 0826457312 9780826457301 9780826457318 Year: 2002 Publisher: London New York Continuum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Science fiction - one of the most popular literary, cinematic and televisual genres - has received increasing academic attention in recent years. For many theorists science fiction opens up a space in which the here-and-now can be made strange or remade; where virtual reality and cyborg are no longer gimmicks or predictions, but new spaces and subjects.Lost in space brings together an international collection of authors to explore the diverse geographies of spaceexploring imagination, nature, scale, geopolitics, modernity, time, identity, the body, power relations and the representation of spa

Theory into Poetry : New Approaches to the Lyric
Authors: ---
ISBN: 9789042019065 9042019069 9401202516 1423791193 9781423791195 Year: 2005 Volume: 89 Publisher: Leiden; Boston : BRILL,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

At the beginning of the 21st century, there is still no generally accepted comprehensive definition of the lyric or differentiated modern toolkit for its analysis. The reception of poetry is largely characterised either by an empathetic identification of critics with the lyric persona or by exclusive interest in formal patterning. The present volume seeks to remedy this deficit. All the contributors 'theorise' the lyric to overcome the impasse of an impressionistic and narrowly formalistic critical debate on the genre. Their papers focus on a variety of different questions: the problem of establishing a framework for definition and classification; the search for dynamic and potent critical approaches; investigations of poetry's cultural performance and its fundamental relevance for the construction of group cohesion. The essays collected in this volume offer a consciously polyphonic range of theories and interpretations, suggesting to the reader a variety of theoretical frameworks and practical illustrations of how a discussion of poetry may be firmly grounded in modern literary theory.

Écrire l'espace
Authors: --- --- ---
ISBN: 2842921186 9782842921187 2842929098 Year: 2018 Publisher: Saint-Denis : Presses universitaires de Vincennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Comment l'espace peut-il être dit littéraire, selon l'hypothèse de Maurice Blanchot, et en même temps relever d'une approche esthétique qu'illustrent particulièrement la peinture ou le cinéma modernes ? Notion abstraite et expérience sensible, l'idée d'espace développe une série de paradoxes, que l'auteur a voulu aborder ici par la double épreuve de l'art et de la littérature. À travers les trois mouvements de l'essai, on expérimente ainsi le rapport contraire de l'espace au lieu, au temps et à la figure. Mais une question plus centrale, qui concerne les œuvres visuelles et sonores autant que les textes, touche à la relation privilégiée de l'espace à l'écriture. C'est celle que l'on déplie transversalement - de Perec à Bram van Velde, ou de des Forêts à Varda - pour en éclairer les retournements singuliers : l'espace s'écrit, mais en dérobant les signes de l'écriture. Telle serait la modalité extrême d'une notion définie par l'extériorité et dont ce livre explore l'étrangeté conceptuelle.

Dramatic monologue
Author:
ISBN: 0415229367 0415229375 0203754786 1134695101 1134695179 9781134695102 130671754X 9781306717540 9780203754788 9780415229364 Year: 2003 Publisher: London New York Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The dramatic monologue is traditionally associated with Victorian poets such as Robert Browning and Alfred Tennyson, and is generally considered to have disappeared with the onset of modernism in the twentieth century. Glennis Byron unravels its history and argues that, contrary to belief, the monologue remains popular to this day. This far-reaching and neatly structured volume:* explores the origins of the monologue and presents a history of definitions of the term* considers the monologue as a form of social critique* explores issues at play in our understanding of the genr


Book
Grammars and Descriptions : (Study in Text Theory and Text Analysis)
Authors: --- ---
ISBN: 3110057417 3110839601 9783110057416 Year: 1977 Volume: 1 Publisher: De Gruyter

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

To celebrate the 270th anniversary of the De Gruyter publishing house, the company is providing permanent open access to 270 selected treasures from the De Gruyter Book Archive. Titles will be made available to anyone, anywhere at any time that might be interested. The DGBA project seeks to digitize the entire backlist of titles published since 1749 to ensure that future generations have digital access to the high-quality primary sources that De Gruyter has published over the centuries.

L’écriture fragmentaire : Théories et pratiques

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La littérature, dans la pratique fragmentaire de l’écriture, rejoint la jouissance au sens de Barthes. Commencer et finir, sans nécessité de construire de grands édifices, pour commencer et finir justement, sans cesse, en répétant le plaisir du premier mot, des premières images qui n’ont pas le temps de devenir clichés, commencer et finir pour éviter d’imposer un Moi unique, la présence d’un Auteur, pour détruire la représentation d’un monde... Le fragment littéraire montre ses intentions sans les développer, et par là même il rejette toute doxa mais, en même temps, il signale le danger d’en créer une de toute pièce, car en voulant peu dire souvent ce dire devient parole d’ordre.

Approaches to discourse, poetics and psychiatry
Authors: --- --- ---
ISBN: 1283328372 9786613328373 9027278733 9789027278739 9781283328371 1556190131 9027224072 Year: 1987 Publisher: Amsterdam ; Philadelphia : J. Benjamins Pub. Co.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A collection of innovative essays representing the most recent developments in poetry as discourse, the discourse of power, and discourse of psychiatry and psychosis. The essays in this volume deal with questions of interpretation of poetry, psychoanalysis, and political theory. All are presented here as appropriate objects of discourse studies which go beyond conventional analysis.


Multi
Wagner and the novel : Wagner's operas and the European realist novel: an exploration of genre
Author:
ISSN: 09296999 ISBN: 9789042035218 9789401207966 9401207968 9042035218 Year: 2012 Volume: 156 Publisher: Amsterdam : Rodopi.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This study bridges literature and music at an exciting and controversial point, offering the lover of music and literature and the specialist reader an insight into the relationship between Wagner’s operas and the nineteenth century novel, including comparisons with Rigoletto and Der Rosenkavalier in their evolution from other forms. It discusses matters of genre and national tradition, placing Wagner’s works in the heritage of the European Enlightenment. Comparisons of Wagner’s works with the novel have been fleeting, denoting only their length and complexity. Examining in principle and in detail the proximity of Wagner’s themes and techniques to the practices of the Realist novel, this study sheds original light on major issues of Wagner’s works and on opera as genre. The book trawls extensively in two research fields. It looks to the established Wagner literature for understandings of the musical procedures which map his works onto the prose fiction, while reading Wagner’s operas against the backdrop of the European novel, rather than against German Romantic fiction. It revisits Adorno’s music sociology and his seminal study of Wagner, but repositions many elements of his argument. Unusually, this book adopts a critical stance to Nietzsche’s view of Wagner. In marked contrast to Nietzsche, the study regards parallels between Wagner and Flaubert as an enrichment of our understanding of Wagner’s achievement. The book concludes with a major question of European cultural history: why it is that – in common with Italy, but in marked contrast to France or England – Germany’s most representative works in the nineteenth century are operas rather than novels.

Listing 1 - 10 of 81 << page
of 9
>>
Sort by